Voetgangersbruggen of loopbruggen maken deel uit van de stedelijke infrastructuur. Het doel is om mensen veilig te laten oversteken op straten en lanen met een hoge verkeersstroom, zonder het autoverkeer te hinderen. Een loopbrug heeft veel voordelen: aan de ene kant laten ze vlot verkeer voor auto’s toe, aan de andere kant kunnen mensen veilig de straat oversteken zonder te hoeven wachten op het groene stoplicht of wanneer er geen zebrapad is.
Loopbruggen zijn bedoeld voor voetgangers, mensen met een beperking en zelfs fietsers. In de praktijk blijkt dat voetgangers hun veiligheid in gevaar kunnen brengen door onder constructies te lopen of straten over te steken waar het hen uitkomt, in plaats van de loopbrug te gebruiken of het dichtstbijzijnde zebrapad over te steken. Het gebruik van een loopbrug is daarom, zeker in de navolgende situaties, aan te raden:
• Als je rivieren of andere natuurlijke obstakels moet oversteken;
• Als je over snelwegen of stedelijke snelwegen rijdt;
• Als je treinsporen oversteekt;
• Als je je op grondniveau bevindt en je passeert een lager gelegen gebied.
Een aluminium loopbrug is handig voor de infrastructuur van een groeiende stad. De constructie zou echter gebaseerd moeten zijn op het gedrag en het gebruik van de meest kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals voetgangers, fietsers en mensen met een beperking, in plaats van dat bij de aanleg vooral rekening wordt gehouden met automobilisten.
Vergeleken met bruggen die gemotoriseerd verkeer vervoeren, is de gewichtsbelasting op een aluminium loopbrug relatief licht. Dit maakt een breed scala aan ontwerpen, innovaties en verbeteringen aan de esthetiek van het stadslandschap mogelijk, en ook nog tegen lagere kosten. Bij het ontwerpen van de elementen van een loopbrug moet de ontwerper rekening houden met esthetiek, levensduur, aanrijdingsgevaar en bescherming tegen stoten.
Bruggen kunnen uit één materiaal bestaan, zoals de aluminium loopbrug, maar kan ook uit een combinatie van materialen bestaan. De belangrijkste overwegingen zijn duurzaamheid en winstgevendheid. Zo wordt bij de bouw van voetgangersbruggen met horizontale bestrating een combinatie gebruikt van moderne metalen constructies zoals aluminium en traditionele elementen zoals steen en hout. Meestal worden deze loopbruggen gebouwd op rivieren, meren, stadsparken, spoorwegen en snelwegen.