In 1889 bracht Peugeot haar eerste auto op de markt: de Peugeot Type 1. Deze stoomaangedreven driewieler betekende een grote verandering voor het Franse bedrijf (dat toen al meer dan tachtig jaar oud was). Niet langer zou Peugeot fietsen en gereedschap maken, voertuigen werden de belangrijkste business (overigens maken zij nog wel pepermolens). Het bleek een succesformule. Tegenwoordig heeft Peugeot vijf grote fabrieken in Frankrijk. In 2008 werd de vijftig miljoenste Peugeot geproduceerd. Veel mensen kopen een Peugeot zo uit de fabriek, maar nog meer mensen kiezen ervoor hun Peugeot tweedehands aan te schaffen.
Een diesel, benzine, hybride of zelfs helemaal elektrisch
Een tweedehands Peugeot is namelijk een auto die vaak nog wel de nodige jaren meekan, en bovendien niet al te duur is in de aanschaf. Een populair model als de Peugeot 208 kan vaak nog jaren heen. Wanneer je de nieuwe generatie (met een bouwjaar vanaf 2019) koopt, heb je een auto die van magazine Autoweek zelfs een 9,1 scoort op veiligheid! Bovendien zijn de meeste Peugeots niet alleen als benzine-auto te koop, maar ook als dieselwagen of zelfs hybride. Wie bereid is wat extra uit te geven, komt uit bij de nieuwste generatie elektrische modellen.
Een degelijke, saaie auto voor degelijke, saaie mensen?
Het kopen van een tweedehands Peugeot kent dus voordelen, maar er zitten helaas ook nadelen aan een Peugeot. Een Peugeot heeft namelijk de naam een nogal degelijke en saaie auto te zijn, voor de degelijke (en saaie?) mens. In 2021 heeft Peugeot een rebranding ondergaan (met onder meer een nieuw logo), waardoor alles er weer wat vlotter uitziet. Kan jij niet wachten tot deze nieuwe auto’s als occasion op de markt komen? Dan kun je erover denken om bijvoorbeeld een Audi tweedehands aan te schaffen, of een vlotte Peugeot te kopen uit de fabriek.